“Keling” tidak membawa maksud negatif

ADA APA DENGAN ‘KELING’?

Isu ini seringkali timbul, lagi dan lagi, selagi mana rakyat Malaysia berbilang kaum tidak bersatu dalam menghayati semangat perpaduan dalam bahasa kebangsaan.

Terbaharu, ialah kontroversi apabila Tun Mahathir menyebut perkataan ‘keling’ dalam ucapannya. Ambiga siap memberikan komentar seumpama arahan kepada Tun Mahathir, supaya berhenti daripada menggunakan istilah ‘keling’. [1]

Sebenarnya perkara ini telah selesai lama, dan tak patut ditimbulkan lagi. Pada tahun 2003, sebuah NGO kaum India pernah memfailkan saman terhadap Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) untuk memohon agar Mahkamah mengeluarkan perintah agar DBP memadam perkataan ‘keling’ daripada Kamus Dewan, atas alasan kononnya perkataan tersebut menghina kaum India dan bersifat rasis. [2]

Walaubagaimanapun, hakim dalam kes itu telah menolak permohonan tersebut atas alasan bahawa penggunaan istilah ‘keling’ dalam Kamus Dewan bukan berniat jahat. [3]

Istilah keling dalam bahasa Melayu mempunyai sejarahnya yang panjang. Jika kita buka Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) iaitu karya penting kesusasteraan Melayu lama oleh Tun Sri Lanang, di bahagian awal lagi telah ada rujukan kepada rakyat ‘Keling’:-

“Maka bertemulah rakyat Siam dengan rakyat Keling, lalu berperanglah, tiada sangka bunyinya lagi; segala yang berbergajah berjuangkan gajahnya, dan yang berkuda bergigitkan kuanya…..” [4]

Penggunaan istilah Keling dapat ditemui dalam banyak bahagian hikayat lama tersebut, yang berasaskan kepada perkataan Kalinga, iaitu sebuah kerajaan dahulukala (kerajaan Kalinga) di wilayah Odisha, bahagian timur India. Walaupun pada mulanya rujukan kepada istilah Keling merujuk kepada mereka yang berasal daripada wilayah tersebut, tetapi kemudian pemakaiannya dimaksudkan secara longgar untuk merujuk kepada mereka yang berasal daripada India secara keseluruhannya.

Demikian juga kita melihat banyak rujukan kepada benua atau rakyat Keling dalam Hikayat Hang Tuah, dan hikayat-hikayat lain. Penggunaannya tidak pernah bermaksud jahat atau menghina atau merendah-rendahkan, sebaliknya secara spesifik merujuk kepada mereka yang berasal dari benua India.

Jika kita merujuk kepada Kamus Dewan (Edisi Keempat), istilah ‘keling’diberikan tiga takrifan, dan tidak satu pun mempunyai sebarang konotasi menghina:-

“1. sl sebuah empayar di pantai Coro­mandel Semenanjung India, yg disebut Kalinga dan Telingana, yg terkenal dgn pelayar atau pedagang yg datang ke Asia Tenggara seawal abad ke-3: maka kata Bendahara, “Apa maksud Orang Kaya Saudagar datang ke Melaka ini, kerana tanah ~ dan tanah Melaka ini terlalu jauh pelayaran?”; 2. sl panggilan bagi orang (pedagang, pelayar) yg berasal dari Kalinga dan Telingana yg datang ke Tanah Melayu seawal abad ke-3: adapun pd masa itu Holanda dan orang Cina dan orang ~ pun semuanya datang persembahkan segala permainannya berbagai-bagai rupanya dan lakunya; 3. Kd, Pn orang India yg beragama Islam; ~ pelikat orang India yg beragama Islam.” [5]

Hal ini berbeza, misalnya, dengan istilah ‘nigger’ dalam bahasa Inggeris, yang, sememangnya telah ditakrifkan secara terang sebagai istilah yang menghina (contemptuous atau derogatory). Kamus English Oxford living dictionary misalnya mentakrifkannya ‘nigger’ sebagai: “a contemptuous term for a black or dark-skinned person.” [6]

Justeru apa yang menjadi masalahnya dengan istilah Keling ini?

Masalahnya terletak kepada mereka yang menuturkannya; dan kepada mereka yang mendengarnya.

Bayangkan, orang seperti Ambiga, yang dalam ucapan-ucapannya, kalau kita hendak mendengar dia bercakap satu perenggan dalam bahasa Melayu penuh pun susah, tetapi ada hati nak bagi tahu kepada para penutur jati bahasa Melayu untuk berhenti daripada menggunakan sebuah istilah yang telah zaman berzaman digunakan dalam pelbagai khazanah kesusasteraan yang menjadi asas kepada bahasa Melayu kita pada hari ini?

Mereka ini terlalu angkuh dan tak pernah mahu menggunakan bahasa kebangsaan, tetapi ada hati untuk menentukan istilah apa yang kita boleh pakai, dan istilah apa yang kita tak boleh pakai; atau istilah mana yang menghina dan istilah mana yang tidak menghina.

Ada baiknya, sebelum nak mengajar penutur jati tentang bagaimana menuturkan bahasa Melayu, mereka ini baca dan hayati dulu karya-karya agung dalam kesuasateraan Melayu, hayati dan dalami keindahan bahasanya.

[1] https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/04/09/stop-using-keling-ambiga-tells-dr-m/

[2] https://www.thestar.com.my/news/nation/2003/07/31/dbp-taken-to-court-over-use-of-word-keling/

[3] https://www.malaysiakini.com/news/104348

[4] Sulalatus Salatin (Edisi Pelajar) terbitan DBP 2006, m/s 12

[5] http://prpm.dbp.gov.my/Cari1?keyword=keling&d=158212&

[6] https://en.oxforddictionaries.com/definition/us/nigger

Tulisan ini adalah perkongsian daripada saudara Aidil Khalid, LLB (Hons) UiTM

Advertisements

Prihatin Seorang Pemimpin Ugama

Assalamualaikum.
Hari ini mungkin hari bertuah saya kerana melihat paparan ini di Instagram feeds saya.

Sekitar minggu yang lalu seorang saudara artis kita seperti berbuat ‘hal yang pelik’ di media Instagram nya. Mungkin tak perlulah saya katakan apa dia buat. Saya tidak pernah mengikuti perkembangan beliau di dunia seni kerana saya rasa tidak perlu untuk melihat gambar-gambar orang yang bukan saya kenal pun.

Mungkin dalam minggu lepas kalau tak silap, kecoh dalam kalangan warga Twitter tentang Live Videos (LV) dan Instagram posts nya yang memberi gambaran pelik dan ‘bukan diri sendiri’. Ada yang mencemuh, ada yang menyarankan dia pergi berubat. Saya sendiri akui saya geram bila tengok screenshot yang tular di Twitter. Saya harap kalau dia berasa tertekan, eloklah dia mengasingkan diri dari media sosial dan berehat sebentar sampai masa dia tenang semula.

Hari ini Dr Zulkifli (Mufti KL) melahirkan rasa prihatinnya pada saudara artis ini. Betul, Dr Zul. Kita pun tak tahu apa yang dia lalui, kenapa kita nak cemuh? Semoga saudara artis yang dikatakan ini menerima jemputan Mufti KL. Siapalah tak nak jumpa beliau? Mesti best kalau dapat dengar taujihat terus daripadanya. Kepimpinan melalui tauladan. 🙂

Kami pun tumpang tenang membaca surat terbuka ini. Di Twitter beliau, tidak kurang juga yang mengirim maaf.

26167147_10155890947178326_7331478703940070959_n

Semua ikut tersentuh bila Dr. Zulkifli buat begini. Huhu.. Kepada rakan-rakan yang lain, sekiranya anda juga mengalami tekanan dan berasa tidak kuat sendiri, mintalah taujihat daripada orang yang boleh anda percayai.

Saya yang mengagumi Mufti KL yang in-tune dengan media sosial,
KulatBuku   

Jumanji remake inappropriate for cinemas in Malaysia

Last weekend, my friend went for a movie at Alamanda. The comedy & adventure-packed movie shook the hall with laughter but according to her, several expressions in the movie turned her childhood favourite movie sour. I’ll just forward her text as below.

Jumanji-character-development

 

In the movie:

Sheldon (Bethany) started the moment when he saw Bravestone smolder and saying in a lustful low voice, “Damn, that is a MAN right there.”
Note: Of course viewers would say this is normal because everyone remembered Sheldon had a girl trapped inside his body.

Sheldon also learnt to pee like a man. A hint on sex education, when Sheldon asked Finbar how to pee from a penis. The word penis was said out loud several times in the scene when Sheldon peed behind the stone, while saying that it was a lot easier to pee because it has like a “handle”.
Note: A transgender newbie.

Sheldon had a crush on another male avatar (Alex) who had been stucked in the game for 20 years.
Note: Viewers would think this is a normal situation because we all still remember Sheldon is Bethany.

The two characters had a moment of mouth-to-mouth resuscitation when saving Alex’s life from a mosquito bite that could take his life. When Alex revived, he gave Sheldon a hug in return for saving his life, but Sheldon was aroused by his action. He found out that he had an erection under his pants when his friends, Finbar & Bravestone, told him.
Note: It’s not about the CPR, it’s the arousal! It didn’t show in the scene, but since Sheldon’s friends made point. Lust of man-to-man.

Just Syaza’s personal review of JUMANJI: Welcome to the Jungle.

LGBT behind the curtains! I guess that is why the tagline of the movie is “The game has evolved”.

Sour for me too, dear. After Beauty & the Beast, Power Rangers, came Jumanji with lesser and lesser sensitivity towards public viewing in Malaysia. Our childhood was long ruined.

And can somebody please tell the instafame Sajat & drags to shut down their account? Their making the society worse. I don’t want to stick my nose commenting and “giving advise” but once the bashing of netizens starts, it’s thunderstorm! The drags started it, and they got the attention they want. It sucks.

Sehinggalah Shell berhenti menyokong agenda LGBT

Semalam sengaja saya bertangguh mengisi minyak, menghabiskan petrol yang tersisa dalam tangki skuter. Saya nekad untuk tidak lagi mengepam di Shell selagi tidak darurat.

Sampai di Petronas kawasan Bangi, saya terus minta pada juruwang untuk memohon kad keistimewaan Mesra. Dia menghulurkan kad baru sedang saya menerimanya sambil menunggu sebutharga.
“Tidak perlu bayar,” ujar juruwang Bangladesh itu.
“Itu FREE,” sampuk rakannya.
Saya masih kaku di situ kerana saya kira tadi saya perlu bayar untuk mengaktifkannya sebelum mengisi minyak. Paling tidak, diberi borang untuk pendaftaran kad.

“Err.. Pam nombor sebelas, lima ringgit,” minta saya ringkas, cuma empat patah, hanya bersuara setelah satu kedai Mesra saya pusing untuk fikirkan apa yang saya perlu buat.

kad Mesra

• BERMULANYA PEMBOIKOTAN SHELL •

Pada 10 Oktober 2017, Shell antarabangsa telahpun mengisytiharkan secara terbuka di laman rasmi Facebook mereka akan sokongan terhadap LGBT pride – International Coming Out Day.

• “COMING OUT” •

Satu frasa Barat yang kebiasaannya diungkap dalam pengakuan seseorang yang mahu berterus-terang tentang status gender dan orientasi seksualnya – Homoseksual atau Transgender (LGBT+)

• KITA TIDAK SOKONG AGENDA LGBT+ •

  1. Hubungan songsang dan penukaran jantina adalah diharamkan di sisi Islam. Pasangan sejenis tidak boleh bernikah, dan hubungan intim tanpa ikatan sah adalah perbuatan zina. Kekeliruan orientasi seksual, sekiranya dikesan sedari awal boleh diubati dengan kaunseling. LGBT bukanlah perkara semulajadi, tetapi ianya jadi-jadian. Menyokong LGBT adalah tindakan yang salah. Sepatutnya kita beri mereka kesedaran bahawa apa yang mereka alami itu menyimpang dari fitrah kejadian manusia dan fitrah kekeluargaan. Tolong betulkan kepercayaan mereka dengan pendekatan agama. Itulah bentuk sokongan yang sewajarnya.
  2. Jangkitan HIV kini semakin berleluasa, 65% adalah daripada golongan homoseksual & biseksual. (Penolong Pengarah Bahagian Kawalan HIV dan STI cawangan Kuala Lumpur dan Putrajaya, 2017).
    Menyokong hubungan yang tidak direstui agama dan amalan seks bebas akan menjadikan peratusan jangkitan HIV semakin tinggi, bahkan mengundang bala. Bukankah “mencegah lebih baik daripada merawat”?

“Siapa yang melihat kemungkaran hendaklah dia mengubahnya (taghyir) dengan tangan, jika tidak mampu hendaklah mengubahnya dengan lidah, jika tidak mampu hendaklah dia mengubahnya dengan hati, dan yang demikian itu adalah selemah-lemah iman.” (Hadis Riwayat Muslim)

• TEKANAN SEKELILING •

Tekanan sosial dan ekonomi daripada sekeliling tidak seharusnya menjadi alasan untuk kita berlembut terhadap mereka yang mempromosikan kemungkaran juga kemaksiatan. Bahkan, orang yang mencegah kemungkaran dan menyeru berbuat baik itulah orang yang berjaya sepertimana firman Allah subhanahu wataala,

“Hendaklah terdapat antara kamu segolongan yang menyeru dengan kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran. Itulah golongan yang berjaya.” (Surah Ali-Imran, ayat 104)

Tidak perlu gentar untuk menghadapi mereka yang bersungguh-sungguh mempromosikan gaya hidup LGBT ini, kerana Allah telah menyeru untuk kita tetap teguh menghadapi golongan ini.

“Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu bertemu dengan sesuatu pasukan (musuh) maka hendaklah kamu tetap teguh menghadapinya dan sebutlah serta ingatlah Allah (dengan doa) banyak-banyak, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan).” (Surah al-Anfal, ayat 45)

• AMAR MAKRUF NAHI MUNGKAR •

Amar makruf dan nahi mungkar bertujuan membetulkan jati diri manusia. Mungkin ada yang lupa hikmah Amar Makruf Nahi Mungkar yang kita semua telah pelajari dalam kelas Pendidikan Islam. Saya sertakan hikmah-hikmah yang boleh kita dapati dengan menghalang kemungkaran:

  1. Menegakkan syariat Allah,
  2. Mengatasi kemungkaran yang berleluasa,
  3. Pembangunan ummah menjadi lancar,
  4. Ekonomi meningkat,
  5. Keselamatan terjamin,
  6. Mengangkat martabat agama,
  7. Memelihara maruah.

Buy LWM Oat from me!

I’m selling London Formulated Dietary Food (Oat – Chocolate flavour) for RM 90 per box, new and sealed. For those who already follow the London Weight Management slimming programme, you are welcomed to restock at a price lower than sold in the outlet.

If you are new to London Weight Management, you can try this 3-in-1 cereal drink. Just remember to consume a sachet 30 minutes before meal. It can help control your food cravings too.

FORMULATED DIETARY FOOD (FDF)
• Chocolate flavour + Oat
• No added sugar (only dextrose)
• Helps increase body metabolism
• Weight control
• Meal replacement
• No side effects
[Direction of use:]
• Mix 1 sachet of FDF with 220 ml of warm water (not hot!) and stir vigorously and consume immediately. Take one packet replacing one regular meal.
[Contents:] 10 sachets per box
[Net weight:] 50g per sachet

Certified HALAL
WhatsApp/SMS: 019-5284170 (Miss Shaza)

LWM 2

Tips Temuduga ke Universiti

Sebelum memasuki alam pekerjaan, hendak melangkah ke alam universiti juga memerlukan kita untuk lulus temuduga. Walaupun bukan bagi semua bidang, tetapi pengetahuan menghadapi sesi temuduga penting untuk kita memperbaiki kemahiran bercakap. Semua orang pun boleh bercakap, tetapi tidak semua mahir melontarkan idea dan ada juga yang bercakap leret tentang diri sendiri semasa ditanya soalan.

Apa Yang Anda Perlu Tahu Sebelum ke Temuduga

  1. Penemuduga mempertimbangkan anda dari apa yang mereka lihat, dan apa yang mereka dengar.
  2. First impression. Tanggapan pertama penting, jadi sebelum ke temuduga, pastikan anda menampilkan imej yang sesuai. Pada tahap kemasukan universiti, tidak perlu untuk memakai blazer. Wanita cukup berbaju kurung, berbaju tradisional tetapi sopan, atau kameja yang disesuaikan dengan seluar atau skirt panjang. Lelaki pada kebiasaannya akan berkameja dan berseluar. Perlu diingatkan, seluar bukan yang berpotongan ketat (macam seluar hipster).
  3. Buatlah penyediaan jawapan kepada soalan standard yang akan ditanya. Berlatihlah sehingga anda berjaya membina keyakinan untuk menjawab soalan.
  4. Ketahui latar belakang bidang yang anda ingin pelajari di universiti. Anda juga perlu bersedia menyatakan minat anda pada sesuatu subjek yang terangkum dalam bidang tersebut. Anda juga perlu selidik latar belakang universiti / politeknik yang anda pohon.

Contohnya dalam temuduga Ijazah Sarjana Muda Senibina Landskap. Anda mungkin tidak ditanya tentang “apa yang anda tahu tentang senibina dan landskap”, tetapi anda mungkin akan ditanya “apa yang membuatkan anda minat untuk menuntut bidang senibina landskap”. Jadi dari bacaan anda, anda bolehlah bercerita sedikit sebanyak tentang isu yang menarik minat anda untuk menjadi arkitek; isu penggunaan tanah secara membazir, isu tanaman landskap yang tidak sesuai ditanam, isu keselamatan dalam landskap, isu pelancongan dan lain-lain lagi.

Video (English) pada pautan ini berkongsi tentang soalan-soalan lazim yang ditanya ketika temuduga serta tips menjawab.

Soalan 1: “Ceritakan tentang diri anda.”
Soalan 2: Kecenderungan minat anda dalam akademik.
Soalan 3: Sasaran dan perancangan anda setelah menamatkan pengajian.
Soalan 4: “Kenapa anda berminat dengan bidang/sekolah/fakulti pengajian ini?”
Soalan 5: Aktiviti luar waktu kelas/sekolah.
Soalan 6: Kekuatan & kelemahan diri.

Hari Temuduga

  • Datang awal. Anda mungkin diminta untuk mengisi borang terlebih dahulu, dan anda juga memerlukan sedikit masa untuk menenteramkan diri.
  • Jaga adab ketika berada dalam kawasan kampus. Anda tidak tahu siapa yang akan memberi penilaian dalam sesi temuduga. Mungkin orangnya tua, mungkin juga orang muda yang nampak seperti pelajar sebaya anda.
  • Buang air sebelum nama anda dipanggil. Saya tidak perlu terangkan kenapa ini penting.
  • Pakai pakaian sesuai dan selesa, tetapi formal dan kemas.
pakaian rasmi kerajaan
Pakaian sesuai untuk temuduga
  • Semua dokumen seperti sijil dan sebagainya hendaklah disusun dengan teratur dalam CLEAR folder – Salinan kad pengenalan, sijil-sijil akademik yang asli dan original, juga penyertaan seminar dan kokurikulum. Susunan bermula dari tarikh yang terbaru sehingga terdahulu.
  • Sekiranya memohon masuk ke design school, hendaklah membawa sekali karya seni anda sebagai satu portfolio.
  • Bawa beg fail yang sederhana dan ringkas – menampakkan anda lebih teratur dan yakin.
  • Bawa pen.

Memasuki Bilik Temuduga

Tipsnya mudah. Jagalah adab – dari mengetuk pintu, senyum, berjabat tangan atau tunduk hormat, meminta izin sebelum duduk, duduk tegak dan lain-lain.

Ikut bahasa yang dikomunikasikan oleh penemuduga. Bahasa Melayu dijawab Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dijawab Bahasa Inggeris.

Bersopan-santun ketika bercakap.

Bawalah bertenang dan cuba jangan gelisah. Kawal keterujaan anda. Tidak salah untuk menjadi seseorang yang bersemangat pada hari tersebut, tetapi jangan sehingga menjengkelkan penemuduga.

Di akhir sesi, berikanlah maklum balas kepada penemuduga. Anda boleh bertanya soalan sekiranya anda mempunyai kemusykilan. Minta izin sebelum bertanya. Ini menampakkan anda sebagai seorang yang proaktif dan punya rasa ingin tahu.

Meninggalkan Bilik Temuduga

Senyum dan ucapkanlah terima kasih. Bangun dengan tertib dan berjabat tangan atau tunduk hormat. Minta izin untuk mendapatkan semula folder anda secara sopan.

Kesimpulannya disekalikan dalam poster infografik ini:

Temuduga Uni
Tips Temuduga Universiti Awam (Sumber: Kementerian Pendidikan Tinggi)

Rujukan:
UPU, Kementerian Pendidikan Tinggi
Prep Matters
cgkaunseling.blogspot.my

 

Wadehekk la kan~

Aku tak tahulah apa yang aku cakap kat penjual baju ni sampai dia reply macam ni kat aku.

Kalau pressure, tak payahlah bebankan diri ambik tempahan baju akhawat. Yes, aku memang tak berkenan ngan kualiti baju tu. Bagi aku, baju persatuan kena tempah kualiti elok supaya menang kita memakai lama-lama. OK mungkin adik ni tak survey pengilang sebelum tempah, dia setuju saja. Takpa.. Benda biasa kalau dah rushing semua.

Yang kecewanya, aku rasa adik ni cakap macam tak beradab dengan pelanggan. Katanya, boleh je pos balik kalau tak puas hati, dia kasi duit balik.

Bila aku reply aku nak pos balik, bertubi dia punya mesej bagitau pulak dia tak puas hati ngan cara aku. Ape ni, dik? Kata boleh pos balik, tapi melenting pulak. Wadehekk~?

Aku punyalah menanti baju tu, memanglah aku excited sebab itu baju persatuan aku yang pertama aku beli. Aku spend duit yg sepatutnya jadi duit makan aku supaya aku ada baju bercop persatuan untuk aku pergi program. Masalahnya, bila sampai-sampai je terus hangus expectation aku menjadi abu. Hmm.. Bab kualiti kain tu satu, yang satu lagi ni memang aku rasa pengilang tu tipu adik yang tempah baju ni. Saiz baju aku tempah tak sama langsung dengan saiz kat carta ukuran yang dia bagi. Wadehekk~ kali kedua. Makin kuatlah aku nak return baju tu. Dengan attitude akhawat yang macam ni lagi. Adui.. Tolonglah settle hubungan dlm jamaie.

Aku pada asalnya tak salahkan pun adik ni. Sebab apa-apapun dari pengilang. Tapi dia punya marah kat aku sampai 7 speech bubbles keluar dengan kata-kata sindiran, menjadikan keningku bersambung dan diriku tertanya, “Siapa dia ni? Aku nak jumpa budak ni. Kenapa macam kurang ajar sangat? Siapa naqibah dia?”
Hah.. Itulah.. Attitude dia yang buat aku tak senang. Padahal mulanya OK ja. Aduhai akhawat..

Aku beli ngan ZALORA je lah senang. Kalau barang rosak/salah saiz/tak mencapai expectation, boleh return semula for free. Duit terus dikreditkan dalam akaun.

Dik, akak harap awak berusahalah sikit untuk final year. Hari tu akak termaki awak pulak. Kalau awak rasa macam susah dan payah tu, teruskan jelah usaha. Terima kasih.