“Cakap tak serupa bikin”.

Ada housemate aku ni macam sindir aa sebab korang salu dok lepak bilik bestfren korang.. Dia cakap camni, “Ee.. Akak ni tak suka lepak bilik orang. Tidur-tidur situ. Bilik sendiri kan ade.. Ee.. Tak sukalah. Tak selesa. Bla bla bla~” Datte..

A few days later, she came into my friend’s room to do her assignments sampai lewat malam. Aku macam “Fuyoo.. Rajinnye.” Aku OK lah mula-mula.. Tapi sedar-sedar sampai subuh dah. Lampu dia biar bukak sebab nak buat kerja. Padahal kawan aku ni nak tidoq. Boleh dia larang kawan aku nak tutup lampu. Dia kalau nak wat keje pun boleh je guna meja kat ruang tamu. Nah.. Begitulah contohnya cakap tak serupa bikin.. mengikut tafsiranku..

Jumpalah pulak dengan housemate sebegini yg suka nak bagitau orang apa dia buat. “Aku ni dulu buat ni.. Aku dulu tu..”. Apalah yang dia makan sampai di macam kena “drugged” untuk sentiasa compliment diri dan minta puji. Orang kalau bangga ngan diri sendiri, kena kekal buat benda yang sama sampai ke hari ni.. Baru orang nak puji. Ni kisah dulu-dulu.. People would say we live in the present now.

Aku tulis ni kat sini je. Aku harap aku tak benci orang macam tu. Lapangkanlah dada.. Bahawasanya di dunia ini bermacam-macal fi’il orang. :\

Advertisements